Veterán klub Tatra 141 v Bratislave každoročne organizuje Prvomájovú veterán Tatra Rally na ktorej sa pravidelne zúčastňuje veľké množstvo historických osobných i úžitkových automobilov. Túto nepochybne zaujímavú akciu dopĺňajú aj historické motocykle i autobusy a bratislavský dopravný podnik zvykne vystaviť aj niektorú zo svojich historických električiek. V tomto roku sa toto veteránske podujatie uskutočnilo už jubilejný 15. krát a za jeho organizáciu ďakujeme pánovi Baligovi a Jánovi Bottovi.
Toto nádherné podujatie každoročne štartuje na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave, odkiaľ sa účastníci tohto priateľského stretnutia presunú do cieľa na Kamzíku. Trasa je pri vždy iná. Niekedy je vedená z hlavného mesta po okolitých obciach bratislavského kraja, inokedy len cez jednotlivé mestské časti Bratislavy. V tomto roku bolo možné tieto veterány stretnúť aj na bratislavskom hrade, Tyršovom nábreží i v Záhorskej Bystrici. Najväčší záujem verejnosti bol nepochybne v cente mesta, kde okrem oficiálnych príhovorov prebehlo aj vystúpenie mažoretiek a vyhodnotenie najlepších posádok.
Tohtoročnou novinkou prvomájového stretnutia historických vozidiel bola Tatra 147 „Dumpcar“, ktorá vychádzala z Tatry 111 a využívala sa najmä na prevoz kameňa, štrku, zeminy a iných sypkých materiálov. Nechýbali však ani ďalšie úžitkové a osobné vozidlá značiek Aero, Citröen, Fiat, Praga, Škoda, Tatra, Trabant a ďalších. Motocykle boli zastúpené značkami ČZ a Jawa.
Už niekoľko rokov sa na tejto akcii prezentujú aj členovia Klubu historických autobusov a ani tento rok tomu nebolo inak. Veľkým lákadlom bola Karosa ŠD 11.2032 Europabus pána Mikuláša Ivašku. Zaujímavosťou tohto typu autobusu je, že bol vyrábaný spolu s viac ako 9 m dlhým a 4,5 tonovým rotelom LP 30 (lôžkovým prívesom pre 30 osôb), ktorý mal 12 dvjlôžkových a 6 jednolôžkových kóji v troch úrovniach nad sebou. Po zastavení bola bočná časť so šatňami, umyvárňami a WC vysunutá čím vznikla vnútri chodbička. Vo výbave aj aj plátený prístrešok, skladacie stoličky a stolíky. Pri zájazdoch do zahraničia (NDR, Maďarsko…) bolo možné naložiť nedostatkový tovar ku ktorému sa po zasunutí bočnice a zrušení chodbičky žiadny colník na hranici nedostal. Nakoľko žiadna európska krajina nepovolovala autobusové súpravy s jedným prívesom o dĺžke 22 m (pri ceste do zahraničia boli potiaže so získavaním povolení, alebo sa riskovala jazda bez nej) a v Československu sa jazdilo len na výnimku, vo výrobe rotelu sa ďalej nepokračovalo.
Druhým nemej zaujímavým autobusom prezentujúcim sa na prvomájovej akcii bola Škoda 706 RTO LUX, ktorú určite poznáte aj z legendárneho filmu režiséra Jozefa Macha Florenc 13:30 natočeného v roku 1957. Nuž a ako by to bolo keby sa prípadní záujemcovia medzi Hviezdoslavovým námestím a Tyršovým nábrežím nemohli s týmito nádhernými autobusmi aj odviesť.
Ak ste sa na prvomájovej veterán rally nemohli zúčastniť, pozrite si našu fotogalériu dokumentujúcu túto veľmi vydarenú akciu.
Text: Jaroslav Filo
Foto: Jaroslav Filo a Mikuláš Ivaško